Cara Membuat Asal Penguraian

Isi kandungan:

Cara Membuat Asal Penguraian
Cara Membuat Asal Penguraian

Video: Cara Membuat Asal Penguraian

Video: Cara Membuat Asal Penguraian
Video: Entalpi Penguraian Standar 2023, September
Anonim

Pengisihan digunakan untuk menyusun data berdasarkan beberapa kriteria - misalnya, dalam urutan menaik dari nilai numerik, mengikut abjad, atau dengan gabungan beberapa parameter. Operasi ini mengubah susunan asal elemen dalam array (baris dalam jadual, jalan pintas di desktop, dll.). Kadang-kadang menjadi mustahak untuk mengembalikan susunan asal unsur-unsur setelah operasi penyortiran diterapkan padanya. Disenaraikan di bawah adalah beberapa cara untuk membalikkan susunan jadual di Microsoft Office Excel.

Cara membuat asal penguraian
Cara membuat asal penguraian

Ia perlu

Aplikasi Microsoft Office Excel

Arahan

Langkah 1

Sekiranya kita bercakap mengenai membatalkan penyortiran data dalam jadual yang dibuat oleh Microsoft Excel, ada beberapa cara untuk melakukan ini. Yang paling mudah adalah menggunakan operasi buat asal. Hal ini berlaku jika penyortiran yang ingin Anda batalkan dilakukan selama sesi saat ini bekerja dengan dokumen, yaitu, setelah memuat file atau membuat tabel baru. Untuk menggunakan fungsi ini, tekan sahaja kombinasi kekunci ctrl + z. Setiap penekanan seperti itu akan membuat satu tindakan terakhir, jadi anda perlu mengulangi prosedur ini seberapa banyak kali anda melakukan operasi dalam jadual selepas urutan yang anda ingin buat.

Langkah 2

Klik pada butang "Pemformatan Bersyarat" dalam kumpulan "Gaya" pada tab "Laman Utama" untuk menggunakan cara lain untuk mengatasi peraturan penyusunan data dalam jadual Ecxel. Dalam senarai juntai bawah, pilih item "Urus Peraturan", yang akan membuka tetingkap "Pengaturan Peraturan Pemformatan Bersyarat". Tetingkap yang sama dapat dibuka jika Anda mengklik kanan mana-mana sel dalam jadual, pergi ke bahagian Sorting dalam menu konteks dan pilih Sorting Custom. Pilih baris dalam senarai dengan klik tetikus dan tekan butang "Hapus peraturan" sehingga senarai dihapus. Kemudian klik butang "OK".

Langkah 3

Tutup dokumen (Alt = "Image" + f4) yang mengandungi jadual tanpa menyimpan perubahan yang dibuat padanya (termasuk jenis yang anda mahu buat asal), dan kemudian buka dokumen asal dengan jadual yang tidak disusun. Kaedah ini, tentu saja, hanya berlaku jika fail dengan data asli dan tidak diurutkan ada, dan bukan hanya dibuat oleh anda.

Disyorkan: